SPOTKANIESPOTKANIESPOTKANIESPOTKANIESPOTKANIESPOTKANIESPOTKANIESPOTKANIESPOTKANIESPOTKANIESPOTKANIESPOTKANIESPOTKANIESPOTKANIESPOTKANIESPOTKANIESPOTKANIESPOTKANIESPOTKANIESPOTKANIESPOTKANIESPOTKANIESPOTKANIESPOTKANIESPOTKANIESPOTKANIESPOTKANIESPOTKANIESPOTKANIE

FAUST I FAUSTYNA. Z DUCHOWOŚCI ŁODZI

wykład performatywny towarzyszący KONCERTOM 4 KULTUR / występują: Tomasz Majewski i Tomasz Rodowicz 

10 września (niedziela), godz. 16.00 

Wstęp wolny

Urodzony 150 lat temu w Łodzi poeta Tadeusz Miciński w Xiędzu Fauście (1913) umieścił znamienny monolog: 

„Syzyfie polski, nie powiesz chyba, że kamień masz lekki w dźwiganiu na górę przeznaczenia? bo musimy walczyć nie z hasłami, ale z istotą bagna, ukrytą pod hasłami zwykle dobrymi. (…) Misterium przenika jestestwo me, a jednak musimy się bronić najgoręcej przed oderwaną od życia mistyką. Święty, gdyby znalazł się wśród nas, musiałby nam rzec: nie idźcie drogą mą. (…) Nie idźcie w mistykę, chyba jeden na milion. (…)  Ja, ubogi wasz kapłan, lękałem się zawsze, że umrę od głupoty w Polsce, pośród bojaźliwych serc. Mieliśmy zawsze mężne temperamenty, nie wystarczało nigdy skalistego charakteru. Trzeba uwielbić zaciętą wytrwałość ludu naszego. Ale w płytkim morzu polskiej inteligencji każdy niemal głębszy okręt osiada na ławicy. Za mało, za mało jest religijnej twórczości, choć tak wiele bigoterii i „religii postępu”.

Praca nad Xiędzem Faustem przypada na okres najbardziej intensywnej działalności pisarskiej Tadeusza Micińskiego w latach 1910–1912. W tym samym okresie poeta napisał Walkę o Chrystusa (1911). 

Wykład performatywny będzie splotem wątków z obu książek Tadeusza Micińskiego. Pokaże on, że gnostyczno-antynomiczna mistyka modernistyczna jest wyprowadzona z doświadczenia rozdarcia mieszkańców nowoczesnego Miasta. 

W drugiej części wykładu jego twórcy skonfrontują tę „mistykę nowoczesności” z historią łódzką św. Faustyny Kowalskiej owej „jednej na milion”.  Przyjrzą się wraz z widzami okolicznościom wizji Chrystusa, którą miała młoda pomoc domowa podczas wielkomiejskiej zabawy tanecznej w lipcu 1924 roku w Parku Wenecja, co opisała w swoim Dzienniczku. Zagadką do dziś pozostaje, dlaczego przyszła święta przyjęła następnie w zakonie imię „Faustyna”, w którym nie sposób nie doszukiwać się dialogowania z „faustycznym” wymiarem nowoczesności.  

Swoiste tertium comparationis stanowić dla nas będzie łódzki okres Jerzego Nowosielskiego  i jego relacja o własnym nawróceniu w 1954 roku. Malarz  popowracał wielokrotnie do wizji jakiej doznał przy ulicy Narutowicza, w pobliżu cerkwi Aleksandra Newskiego. Nowosielski swoje malarskie pejzaże Łodzi z lat 50. nazwie sprawozdaniem z doświadczenia duchowego Miasta, które było jego własną  „pustynią i klasztorem”.

Wykład performatywny odbędzie się w nieprzypadkowym miejscu, ponieważ na podwórku kamienicy przy Piotrkowskiej 29, w której urodził się Tadeusz Miciński i w której znajduje się tablica pamiątkowa poświęcona poecie.

Wykład performatywny towarzyszy koncertowi „Podróże Faustyny” pamięci Mirona Zajferta, w którym udział biorą: trio Bastarda (Paweł Szamburski, Michał Górczyński i Tomasz Pokrzywiński) oraz wokaliści: Dorota Miśkiewicz, Katarzyna Piszek (Kasai), Łukasz Lach. Miejsce: Bazylika Archikatedralna św. Stanisława Kostki w Łodzi, ul. Piotrkowska 265 Wstęp wolny. Więcej o koncercie pod linkiem.

mja-male

Tomasz Majewski

kulturoznawca i filmoznawca, profesor w Katedrze Antropologii Literatury i Badań Kulturowych UJ, autor książek „Dialektyczne feerie. Szkoła frankfurcka i kultura popularna”, której przyznano nagrodę „Literatury na świecie” w 2012 roku oraz „Siła kształtująca. Eseje o geście i świadectwie” (2018). Redaktor tomów „Rekonfiguracje modernizmu. Nowoczesność i kultura popularna” (2008), „Migracje modernizmu. Nowoczesność i uchodźcy” (2015). Prezes Polskiego Towarzystwa Kulturoznawczego i były przewodniczący Rady Programowej Narodowego Centrum Kultury Filmowej w Łodzi (2016- 2019).

rad

Tomasz Rodowicz

jedna z najważniejszych osobowości w historii polskiego teatru alternatywnego. Historyk filozofii, aktor, muzyk, reżyser, felietonista, urodzony społecznik, ekspert od pracy z ciałem oraz wybitny i uwielbiany przez studentów pedagog. Współpracował przy projektach Jerzego Grotowskiego, a następnie przez wiele lat był związany z legendarnym Ośrodkiem Praktyk Teatralnych „Gardzienice”. W 2004 roku założył Stowarzyszenie Teatralne Chorea, które znalazło swoją siedzibę w Łodzi w Fabryce Sztuki. Teatr Chorea stał się kultowym miejscem na mapie Łodzi, fenomenem społecznym oraz znaczącym ośrodkiem pedagogiki teatru. 
Tomasz Rodowicz jako reżyser i człowiek teatru w swoich spektaklach opisuje współczesny świat sięgając m.in. do tradycji antycznych, nowej choreografii, młodej dramaturgii czy nowych technologii. Jest także współzałożycielem pierwszego w Europie internetowego teatru neTTheatre. 

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka” realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca

mkid
taniec

GŁÓWNI PARTNERZY

Zadanie jest współfinansowane z dotacji Miasta Łodzi:

xfl_0021_Layer-4
xfl_0020_Layer-5

ORGANIZATOR

xfl_0023_Layer-2-2
xfl_0022_Layer-3

PATRONAT HONOROWY

xfl_0019_Layer-6
xfl_0017_Layer-8
xfl_0018_Layer-7

PARTNERZY

xfl_0015_Layer-10
xfl_0001_Layer-24
tube
manu
xfl_0005_Layer-20
fujixxfl_0020_Layer-5.png.pagespeed.ic_._mIvg9Hvdo
xfl_0013_Layer-12
xfl_0011_Layer-14
xfl_0010_Layer-15
p29
xfl_0014_Layer-11
xfl_0007_Layer-18
gminaxxfl_0006_Layer-19.png.pagespeed.ic_.-krkCTTkqO
xfl_0009_Layer-16
usaxxfl_0012_Layer-13.png.pagespeed.ic_.caD9VTi0DX
xfl_0008_Layer-17
xfl_0004_Layer-21
betxxfl_0020_Layer-5.png.pagespeed.ic_._mIvg9Hvdo
uff
xfl_0003_Layer-22
xfl_0002_Layer-23
atlas
kwela-1
fort
domli
xfl_0000_Layer-25
eurdni
Print
offf
instytyt
zsz
lodz
partn
aej

PATRONI MEDIALNI

wp
tok
wyb
kalej
eter

 Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, uzyskanych z dopłat ustanowionych w grach objętych monopolem państwa, zgodnie z art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2019 r. o grach hazardowych.