TEATRTEATRTEATRTEATRTEATRTEATRTEATRTEATRTEATRTEATRTEATRTEATRTEATRTEATRTEATRTEATRTEATRTEATRTEATRTEATRTEATRTEATRTEATRTEATRTEATRTEATRTEATRTEATRTEATR
blikso-musicFL4KDakhDaughtersProfile

BLISKO

spektakl tańca

11 WRZEŚNIA 2023 (poniedziałek), godz. 19.00 

Bilet 40 zł – normalny / 30 zł – ulgowy*

* Osobami uprawnionymi do zakupu biletów ulgowych (za okazaniem ważnej legitymacji) są: uczniowie i studenci do 26 roku życia, emeryci i renciści, pracownicy instytucji oświatowych i kulturalnych, członkowie stowarzyszeń twórczych oraz osoby z niepełnosprawnościami.

Bliskość drugiego człowieka ma ogromny wpływ na nasze życie. Zbyt duże zbliżenie się może być przejawem agresji, a zbyt małe oznaką chłodu i braku troski. Nigdy jednak nie pozostajemy obojętni wobec bliskości drugiego człowieka, bez względu na to, jaka ona jest. Spektakl BLISKO to poszukiwanie różnych jakości bliskości, które kształtują się formowane przez indywidualne potrzeby, ale też konkretny moment, w którym zbliżamy się do kogoś. Właśnie czas – mierzony w spektaklu przez wahadło i powiązaną z jego ruchem muzykę – jest kluczowym narzędziem, które kształtuje choreografię i osadzone w niej relacje pomiędzy performerami.

Każdy z nich kreuje na scenie inne doświadczenie bliskości lub jej poszukiwania. Przyglądają się sobie, a ich działania krzyżują się wytwarzając nowe konteksty, szanse i wyzwania w zbliżeniu się do drugiej osoby. Pomiędzy nimi cały czas obecne jest wahadło ze swoją zwierciadlaną powierzchnią, w której przeglądają się tak wykonawcy, jak i widownia.  Stalowa kula – wahadło Foucaulta – jest także symbolem nieubłaganego upływu czasu, który wykrzywia się naginany przez przestrzeń. W podobny sposób kula pozwala na scenie pracować z czasowością działania, byciem we wspólnym rytmie, który warunkuje tempo i dynamikę zbliżeń między ludźmi lub bycia we własnej mantrze. Interakcja z kulą i poprzez kulę z partnerami na scenie jest kontekstem pozwalającym eksplorować, jak bliskość koreluje się z czasem.

Wykorzystanie kuli jest rozwinięciem poszukiwań rozpoczętych w monodramie Martyny Jagodyńskiej pt. „e – obecność” w choreografii Ciesielskiego.

Twórcy spektaklu:
Choreografia w ścisłej współpracy z tancerzami: Tomasz Ciesielski
Taniec: Natalia Kladziwa, Paweł Urbanowicz, Katarzyna Leszek, Radosław Lis
Muzyka: Piotr Matula
Reżyseria światła: Radosław Lis
Kostiumy: Nikola Fedak
Produkcja i koordynacja: Joanna Stasina
Produkcja: Fundacja Nowszego Teatru / Teatr Nowszy
Koprodukcja: Kielecki Teatr Tańca
Współorganizator: Lubelski Teatr Tańca
Premiera: 12 listopada 2021, Kielce

Program Przestrzenie Sztuki jest finansowany ze środków Ministerstwa Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu, realizowany przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego. Partnerem projektu jest Uniwersytet Łódzki.

Spektakl jest organizowany we współpracy z Monopolis.

xxfl_0015_Layer-10.png.pagespeed.ic_.ThCcDLJtjY

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka” realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca

mkid
taniec

GŁÓWNI PARTNERZY

Zadanie jest współfinansowane z dotacji Miasta Łodzi:

xfl_0021_Layer-4
xfl_0020_Layer-5

ORGANIZATOR

xfl_0023_Layer-2-2
xfl_0022_Layer-3

PATRONAT HONOROWY

xfl_0019_Layer-6
xfl_0017_Layer-8
xfl_0018_Layer-7

PARTNERZY

xfl_0015_Layer-10
xfl_0001_Layer-24
tube
manu
xfl_0005_Layer-20
fujixxfl_0020_Layer-5.png.pagespeed.ic_._mIvg9Hvdo
xfl_0013_Layer-12
xfl_0011_Layer-14
xfl_0010_Layer-15
p29
xfl_0014_Layer-11
xfl_0007_Layer-18
gminaxxfl_0006_Layer-19.png.pagespeed.ic_.-krkCTTkqO
xfl_0009_Layer-16
usaxxfl_0012_Layer-13.png.pagespeed.ic_.caD9VTi0DX
xfl_0008_Layer-17
xfl_0004_Layer-21
betxxfl_0020_Layer-5.png.pagespeed.ic_._mIvg9Hvdo
uff
xfl_0003_Layer-22
xfl_0002_Layer-23
atlas
kwela-1
fort
domli
xfl_0000_Layer-25
eurdni
Print
offf
instytyt
zsz
lodz
partn
aej

PATRONI MEDIALNI

wp
tok
wyb
kalej
eter

 Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, uzyskanych z dopłat ustanowionych w grach objętych monopolem państwa, zgodnie z art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2019 r. o grach hazardowych.